Δεν ευνοούν ο καιρικές συνθήκες λένε οι έμποροι
Πολύ υποτονική είναι η κίνηση στην αγορά του Ρεθύμνου τις τελευταίες δυο εβδομάδες. Μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου και ενώ τα καταστήματα της πόλης έχουν προμηθευτεί το χειμερινό εμπόρευμα και έχουν αλλάξει τις βιτρίνες με παλτό, πουλόβερ και μάλλινα σε ό,τι αφορά τα είδη ένδυσης και αντίστοιχα με τα χειμερινά υποδήματα, οι υψηλές θερμοκρασίες που θυμίζουν καλοκαίρι κάθε άλλο παρά ευνοούν το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Οι έμποροι εκτιμούν ότι δεν υπάρχει καμιά διάθεση για αγορές σε αυτή τη φάση και ρόλος του καιρού είναι καταλυτικός.
Ο τρέχων μήνας φαίνεται ότι θα είναι μήνας προσφορών, αφού το ξενόφερτο «black Friday» χρόνο με τον χρόνο αποκτά ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές και αρκετοί έμποροι του Ρεθύμνου με τον δικό του τρόπο ο καθένας εμφανίζεται διατεθειμένος να συμμετέχει προσφέροντας κάποια προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές.
Αν και για πολλούς πρόκειται για λύση ανάγκης εν τούτοις θεωρούν ότι είναι ένας τρόπος να προσελκύσουν καταναλωτές σε μια αγορά «παγωμένη» και να ενισχύσουν με κάποιο τρόπο τα ταμεία τους, τα οποία το τελευταίο διάστημα είναι άδεια.
Η αγωνία είναι μεγάλη, αφού κάποιοι, όπως αναφέρει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου ξεκίνησαν ήδη να τα βγάζουν πέρα με το «απόθεμα» του καλοκαιρού, το οποίο όπως δείχνουν τα πράγματα μπορεί πολύ σύντομα να εξανεμιστεί.
Το λιανεμπόριο θα προσπαθήσει να ζεστάνει την αγορά, η οποία υπό το βάρος των πληθωριστικών πιέσεων είναι παγωμένη. Οι επιχειρήσεις, ως φυσικά ή ηλεκτρονικά καταστήματα, κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους, έτσι ώστε να προσελκύσουν έναν σημαντικό αριθμό πελατών, με στόχο να τονωθεί τόσο η ρευστότητά τους όσο και η κερδοφορία τους.
Όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου:
«Η θερμοκρασία είναι στα ανώτατα επίπεδα και θυμίζει καλοκαίρι όμως τα εμπορικά καταστήματα δυστυχώς δεν έχουν δουλειά. Ο καιρός δεν ευνοεί, καθώς είναι δύσκολο να προσελκύσουμε τον κόσμο να μπει μέσα να ψωνίσει λόγω του εμπορεύματος που είναι χειμερινό. Όταν ένα μαγαζί έχει παλτό στη βιτρίνα του και ο κόσμος κυκλοφορεί με το τιραντάκι, δεν πρόκειται ποτέ να το κοιτάξει. Η αγορά είναι «νεκρή». Από τον Σεπτέμβρη τα μαγαζιά έχουν προμηθευτεί, είναι έτοιμα προς πώληση από τον Σεπτέμβρη. Από την έναρξη του σχολικής περιόδου δηλαδή ξεκινάει μια αναδιοργάνωση των καταστημάτων. Αναγκαστικά ο Νοέμβριος θα αποτελέσει ένα μήνα προσφορών, γιατί όταν δεν έχεις πώληση με κάποιον τρόπο πρέπει να βάλεις τον κόσμο μέσα στα μαγαζιά. Το black Friday έχει αρχίσει στις διαδικτυακές εταιρείες και παίζει πολύ δυνατά. Ο επιχειρηματίας όταν δεν έχει πώληση τρώει από το «λίπος» του καλοκαιριού. Τώρα θα σκάσουν και όλοι οι εκκαθαριστικοί. Ας ελπίσουμε ότι ο καιρός θα αλλάξει και θα μπούμε στη διαδικασία της πώλησης και να ανασάνουν τα ταμεία. Η κάθε μέρα έχει τα δικά της έξοδα» και συμπλήρωσε ότι:
«Εμείς ως Εμπορικός Σύλλογος ετοιμαζόμαστε για Χριστούγεννα, όμως είναι βέβαιον ότι θα δούμε στην αγορά του Ρεθύμνου προφορές black Friday. Όμως, επειδή δεν έχουμε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και ανήκουν τα περισσότερα σε ιδιώτες, λογικά η black Friday θα παίξει τις τελευταίες μέρες, την τελευταία βδομάδα. Ως Εμπορικός Σύλλογος τώρα ετοιμαζόμαστε για τα Χριστούγεννα, είμαστε στη διαδικασία να στολιστεί η πόλη και σιγά-σιγά να βοηθήσουμε και τα καταστήματα να μπουν στο mood των Χριστουγέννων. Ήδη από τα μέσα του μήνα θα ξεκινήσουμε τον στολισμό για τα Χριστούγεννα, Ήδη τα συζητάμε, ήδη έχουμε οργανώσει και έχουμε καταλήξει στις εκδηλώσεις που θέλουμε να κάνουμε. Θα ξεκινήσουμε 1η Δεκέμβρη τις Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, είναι η φωταγώγηση του δέντρου και θα γίνουν περίπου 10 εκδηλώσεις μέσα στον Δεκέμβρη. Θα κάνουμε και μικρά events μέσα στην πόλη».
Η αισιοδοξία όμως είναι συγκρατημένη, καθώς περίπου το 50% του εισοδήματος των καταναλωτών οδεύει προς την κάλυψη των διατροφικών αναγκών και σειράς άλλων οικονομικών υποχρεώσεων.
Η επιδείνωση του πληθωρισμού τον Οκτώβριο στο 3,9% έναντι 2,4% το Σεπτέμβριο και η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών προβληματίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα αποτελέσματα έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο καταδεικνύουν σημαντική ενίσχυση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.
Συγκεκριμένα, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.
Προετοιμασίες για το Open Mall
Ταυτόχρονα ο Εμπορικός Σύλλογος ετοιμάζεται να ξεκινήσει τις δράσεις του στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου» (Open Mall). Η αρχή, σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου γίνεται με τις δράσεις προβολής και προώθησης, όπου σε ένα μήνα σύμφωνα με την κυρία Τσικιντίκου θα είναι έτοιμο το λογότυπο για να ξεκινήσει η ηλεκτρονική προώθηση του «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου».
Υπενθυμίζεται ότι όσον αφορά στις τεχνικές παρεμβάσεις, το Συμβούλιο Αρχαιολογίας Ηρακλείου έδωσε το πράσινο φως για τα παρακάτω:
α) Ταμπέλα με την επιγραφή κάθε καταστήματος.
β) Βάψιμο στα χρώματα της αρχαιολογίας.
γ) Φωτιστικό σε κάθε κατάστημα.
δ) Ηχείο με bluetooth.
Παράλληλα, εκτός από αυτές τις παρεμβάσεις το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δράσεις προβολής και προώθησης των καταστημάτων που περιλαμβάνονται στο Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου.
Συνολικά οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι 107. Υπενθυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που συμμετέχουν από κοινού δήμος και Εμπορικός Σύλλογος, ο δεύτερος θα αξιοποιήσει ένα κονδύλι της τάξεως των 150.000 ευρώ σε μια ζώνη παρέμβασης που εκτίνεται από την οδό Γερακάρη, τη Βάρδα Καλλέργη, την Αρκαδίου μέχρι και τη συμβολή της με την οδό Σαλαμίνος, καθώς και την οδό Τσουδερών.
Κονδύλι ύψους 20.000 ευρώ αφορά στη διαφήμιση – προβολή των εμπορικών καταστημάτων που βρίσκονται στη ζώνη παρέμβασης.
«Το Open Mall προχωράει κανονικά. Έχουμε καταλήξει στο λογότυπο και θεωρώ ότι θα έχουμε εξέλιξη μέχρι και τον Δεκέμβριο. Τουλάχιστον διαδικτυακά η ιστοσελίδα μας να είναι έτοιμη και να εμπλουτίζεται σταδιακά σε ό,τι αφορά τις τεχνικές παρεμβάσεις, αυτές θα ακολουθήσουν το νέο έτος», σημείωσε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Ελπίδα Αριστείδου
rethnea.gr