ο ρόλος των ιδιωτικών συμφερόντων, η αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της λειψυδρίας και το ενεργειακό κόστος, διατύπωσε τις ανησυχίες και τις επιφυλάξεις του στο κατά πόσο το νομοσχέδιο κινείται προς την πλευρά της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος ή αλλότριων συμφερόντων ιδιωτικής φύσεως, που ενισχύονται μέσα από την εφαρμογή του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου.
Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο κ. Μαρινάκης άφησε να εννοηθεί ότι καταβάλλονται προσπάθειες από την πλευρά της κυβέρνησης για ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των υδάτων, ενώ σύμφωνα με υπολογισμούς τα επόμενα χρόνια το κόστος ύδρευσης αναμένεται να ανέβει μέχρι και 120%, εάν και εφόσον προχωρήσει ο σχεδιασμός της δανειοδότησης των ΔΕΥΑ για τη χρηματοδότηση των επενδύσεών τους
Ο Γιώργος Μαρινάκης επεσήμανε αρχικά ότι κανένα νομοσχέδιο που αφορά το μέλλον των ΔΕΥΑ, τις οποίες διαχειρίζονται οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους, όπως επίσης και χωρίς την έγκριση του αρμόδιου υπουργείου Εσωτερικών.
Από την πλευρά τους, τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, που διαμορφώνουν από κοινού το νέο νομοθετικό πλαίσιο, υποστηρίζουν ότι οι ΔΕΥΑ θα περιληφθούν στον Ενιαίο Κώδικα Αυτοδιοίκησης, διατηρώντας τον δημόσιο χαρακτήρα τους. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει με νόημα ο κ. Μαρινάκης, το εάν εξακολουθήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχει τον απόλυτο έλεγχο των ΔΕΥΑ θα φανεί στην πορεία, αφού Δημοτικές Επιχειρήσεις δεν είναι αυτές που έχουν στα Διοικητικά τους Συμβούλια μέλη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά αυτές που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την κοινή ωφέλεια, υπηρετώντας τις τοπικές κοινωνίες.
Υψηλό το κόστος ενέργειας
Μείζονος σημασίας είναι το ενεργειακό κόστος των ΔΕΥΑ. Η ενεργειακή αυτάρκεια των Επιχειρήσεων δεν έχει εξασφαλιστεί, με αποτέλεσμα να υπάρχει απόλυτη εξάρτηση από τους παρόχους ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι οι Επιχειρήσεις αναλαμβάνουν το ρίσκο της πληρωμής υψηλού τιμήματος στην ενέργεια, τη στιγμή που τα επόμενα χρόνια η τιμή στο ηλεκτρικό ρεύμα ενδεχομένως να παρουσιάσει μείωση. Η έλλειψη ενεργειακής αυτονομίας των ΔΕΥΑ εξασφαλίζει τεράστια κέρδη στους παρόχους, δημιουργώντας παράλληλα αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις στις Επιχειρήσεις, οι οποίες κινδυνεύουν να συσσωρεύσουν υπέρογκα χρέη.
Ενστάσεις στο ζήτημα της δανειοδότησης των ΔΕΥΑ
Όπως τονίζουν οι δήμαρχοι, αυτό που δεν μπορεί να γίνει κατανοητό από το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι ότι οι ΔΕΥΑ είναι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και δεν υπόκεινται στο ιδιωτικό δίκαιο. Κατά συνέπεια, στις συναλλαγές με τις τράπεζες δεν μπορούν οι ΔΕΥΑ να εγγυηθούν την εξόφληση του χρέους, κάτι το οποίο αναγκαστικά πρέπει να κάνουν οι Δήμοι. Σε περίπτωση, λοιπόν, αδυναμίας κάλυψης των υποχρεώσεων, οι Δήμοι κινδυνεύουν με χρεωκοπία, με τα χρέη τους να πηγαίνουν στα funds, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κατάληξη που θα έχουν τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Το σχέδιο των συγχωνεύσεων
Το σχέδιο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει συνένωση των ΔΕΥΑ και των δημοτικών υπηρεσιών σε μία επιχείρηση ανά νομό στην ηπειρωτική χώρα, ενώ ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ επεκτείνονται σε όμορες περιοχές. Στα νησιά των Κυκλάδων δρομολογείται ένα άλλο σύστημα, με την ίδρυση ΤΕΥΑ, πρόκειται για υβριδικές κατασκευές και μετεξέλιξη των ΔΕΥΑ, που θα ελέγχονται από την ΕΥΔΑΠ Νήσων.
Με βάση, λοιπόν, τόσο τις προφορικές ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και τις διαρροές που αναφέρονται σε ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο, προκύπτει ότι για να επιτευχθούν δήθεν οικονομίες κλίμακος και για να αντιμετωπισθεί η λειψυδρία, η οποία είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα, αλλά απαιτεί αλλαγή πρωτίστως στη διαχείριση του αρδευτικού νερού, οι ΔΕΥΑ και οι δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης της ηπειρωτικής χώρας συνενώνονται αναγκαστικά και χωρίς τη συναίνεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε μία επιχείρηση ανά νομό.