Mέσα στην Άνοιξη του 2024 αναμένεται να ξεκινήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργασίες κατασκευής του δεύτερου από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ, το Χερσόνησος – Νεάπολη. Το έργο, η σύμβαση του οποίου υπεγράφη το περασμένο Απρίλιο με το ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, είναι μήκους 22,5 χλμ.
Χτες με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σταϊκούρα, αυξήθηκε το κόστος του έργου (που καταγράφεται ως δημόσια δαπάνη) κατά 16,5 εκατ. ευρώ και ανέρχεται πλέον στα 255,2 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση του προϋπολογισμού του έργου κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να συμπεριληφθούν οι δαπάνες για μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.), απαλλοτριώσεις, μελέτες, παροχή υπηρεσιών συμβούλων, και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, δημοσιότητα και αμοιβή επιτροπής διενέργειας διαγωνισμού.
Αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης είναι η εκτέλεση του έργου “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος “Χερσόνησος – Νεάπολη”, με Σ.Δ.Ι.Τ.”. Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών.
Στο πλαίσιο της σύμβασης σύμπραξης, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) καλείται να αναλάβει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, για την κατασκευή του έργου, με βάση τις ήδη υφιστάμενες μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά την διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του.
Επίσης ο ΙΦΣ θα αναλάβει την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου, καθώς και τις εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των κατασκευασμένων τμημάτων, που θα ενταχθούν στον οριστικό σχεδιασμό.
Επίσης Ο ΙΦΣ καλείται να αναλάβει την χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού· και συντήρηση λειτουργία του οδικού τμήματος “Χερσόνησος – Νεάπολη” όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης, καθώς και δικαίωμα προαίρεσης για τη συντήρηση και λειτουργία του τμήματος “Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος” που θα κατασκευαστεί με δημόσια σύμβαση έργου, μετά την παράδοσή του προς λειτουργία.
Η πρόοδος στα υπόλοιπα τμήματα
Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο του 2022 η ΑΚΤΩΡ υπέγραψε τη σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το έργο, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος του συνολικού Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα διασυνδέσει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με συνολικό μήκος 300 χιλιομέτρων περίπου και εκτελείται ως δημόσιο έργο.
Η κατασκευή του νέου αυτού τμήματος με μήκος περί τα 14,5 χλμ. συμπληρώνει ολοκληρωτικά τον αυτοκινητόδρομο, ενώ ταυτόχρονα τον μετατρέπει σε κλειστό οδικό άξονα με τη βελτίωση και διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος.
Τελευταία εκκρεμότητα μένει πλέον το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 157 χιλιομέτρων του οποίου ο διαγωνισμός προχωρά με τη μέθοδο της παραχώρησης. Πρόκειται για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς θα εξυπηρετεί τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Κρήτης, δηλαδή Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Για το έργο αυτό, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, προσφορές έχουν καταθέσει η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με την Μυτιληναίος, η AVAX με δύο γαλλικές εταιρείες, την Egis Project και το επενδυτικό fund Meridiam και αυτόνομη προσφορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η χρηματοδότηση του θα προέλθει από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια. Το Δημόσιο έχει φροντίσει να καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ το έργο. Τα 600 εκατ. ευρώ θα είναι από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα καλείται να τα καλύψει ο παραχωρησιούχος.
Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, τονίζουν ότι τα χρήματα που έχουν εεξασφαλιστεί για το έργο δεν επαρκούν με δεδομένη και την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους και από την άλλη πλευρά το κόστος που καλείται να καλύψει ο παραχωρησιούχος υπό τη δεδομένη χρηματοοικονομική κατάσταση, είναι μεγάλο.
Να σημειωθεί ότι στο ΒΟΑΚ προβλέπονται τα λεγόμενα “σκιώδη” διόδια. Αυτό σημαίνει ότι ότι το δημόσιο θα επιδοτεί μέρος των διοδίων. Δηλαδή ο χρήστης του οδικού άξονα θα πληρώνει το αντίτιμο των διοδίων που αντιστοιχεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους (0,063 ευρώ ανά χλμ.), ενώ το δημόσιο θα επιδοτεί τον παραχωρησιούχο με τα “σκιώδη” διόδια, το ύψος των οποίων θα καθοριστεί στη διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
cretalive.gr