Οι υπηρεσίες της Κινητής Μονάδας Μαθησιακών Δυσκολιών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) έχουν υποδεχθεί 387 οικογένειες στην Κρήτη τα τελευταία τρία χρόνια. Πρόκειται για την πρώτη μονάδα στη χώρα που αναλαμβάνει τη σφαιρική αξιολόγηση των μαθησιακών και άλλων δυσκολιών σε παιδιά της Α’ θμιας Εκπαίδευσης. Η μονάδα παρέχει εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη στις οικογένειες και προσαρμοσμένη μαθησιακή υποστήριξη στα παιδιά. Σύμφωνα με την αναπληρώτρια καθηγήτρια Μαρία Παπαδακάκη, η λειτουργία της Κινητής Μονάδας στην Κρήτη λειτουργεί ως παράδειγμα και συμπληρώνει την λειτουργία των ΚΕΔΑΣΥ που εδρεύουν σε αστικές περιοχές και παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις λόγω όγκου αιτήσεων.
Η Κινητή Μονάδα, με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου “Εξατομικευμένη Ψυχοκοινωνική Στήριξη και Συμβουλευτική για τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη ΔΕΠ-Υ” και το πρόγραμμά της όπως τόνισε η κ. Παπαδακάκη, βασίζεται σε διεπιστημονική προσέγγιση και στοχεύει στην ολιστική διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών, με βάση τις ανάγκες τόσο των παιδιών όσο και των άλλων μελών της οικογένειας. “Η κινητή μονάδα που λειτουργεί βάσει καλών πρακτικών, δηλαδή σύμφωνα με τις πρακτικές που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές σε άλλες χώρες και προτείνονται από τις διεθνείς οργανώσεις και την επιστημονική κοινότητα, αποτελείται από εξειδικευμένους επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, παιδοψυχολόγοι, παιδοψυχίατροι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές), οι οποίοι συγκροτούν μικρές διεπιστημονικές ομάδες και μετακινούνται κατόπιν ραντεβού σε απομακρυσμένες περιοχές της Περιφέρειας Κρήτης, εντοπίζουν τη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος και καταρτίζουν εξατομικευμένο σχέδιο υποστήριξης, με δωρεάν ατομικές συνεδρίες για τα παιδιά και τους γονείς, με στόχο τη σωστή αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών στο σπίτι” σημείωσε η κ. Παπαδακάκη που πρόσθεσε ότι το σημαντικό όφελος που προκύπτει από τη λειτουργία της κινητής μονάδας, είναι η έγκαιρη και πρώιμη ανίχνευση συμπτωμάτων ψυχοπαθολογίας στην παιδική ηλικία και η πρόληψη σοβαρών διαταραχών στα παιδιά.
“Οι μαθητές που δεν λαμβάνουν έγκαιρη και έγκυρη αξιολόγηση και παρέμβαση δεν αξιοποιούν στο έπακρο το δυναμικό τους, πολλές φορές υποτιμώνται και περιθωριοποιούνται μέσα στη σχολική τάξη και συχνά αναπτύσσουν παραβατική συμπεριφορά στην παιδική ή στην ενήλικη ζωή” επισήμανε η Μαρία Παπαδακάκη. “Η ύπαρξη Κινητής Μονάδας για τις μαθησιακές δυσκολίες και την ΔΕΠΥ, αποτελεί καινοτόμο πρωτοβουλία, καθώς πρόκειται για μια διεπιστημονική κινητή ομάδα πλήρως καταρτισμένη για να αξιολογήσει σε βάθος για μαθησιακές δυσκολίες αλλά και άλλου τύπου δυσκολίες μέσα στην οικογένεια και επισκέπτεται απομακρυσμένες περιοχές της Περιφέρειας Κρήτης, που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε υπηρεσίες” είπε η επιστημονικά υπεύθυνη της Κινητής Μονάδας, που συμπλήρωσε ότι με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, παρατηρείται ότι ωφελήθηκαν τα μέγιστα οι οικονομικά ευάλωτες οικογένειες και οικογένειες που προέρχονται από χαμηλό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, καθώς εξοικονόμησαν κόστος και χρόνο σε σχέση με το αν είχαν απευθυνθεί στις ήδη υπάρχουσες δομές στα αστικά κέντρα της Κρήτης.
“Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πολλών οικογενειών που δεν διαθέτουν δικό τους μέσο μετακίνησης και ανέβαλαν για μεγάλο χρονικό διάστημα το να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία. Ξεπερνώντας αυτόν τον σκόπελο, με την Κινητή Μονάδα να διενεργεί τις ανάλογες αξιολογήσεις στον δήμο κατοικίας τους, έσπευσαν να προγραμματίσουν το ραντεβού τους” επισήμανε η κ. Παπαδακάκη, που έκανε αναφορά στη δυνατότητα που παρέχει η Κινητή Μονάδα, πέρα από την αξιολόγηση, να παρέχει και ψυχολογική, κοινωνική και εκπαιδευτική συμβουλευτική και υποστήριξη της οικογένειας, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά.
Η Κινητή Μονάδα παρέχει δωρεάν σε όλους τους δήμους της Περιφέρειας Κρήτης, κατόπιν σχετικού αιτήματος, συνεδρίες αξιολόγησης και υποστήριξης του παιδιού και της οικογένειας, που σχετίζονται με την Εκπαιδευτική Αξιολόγηση από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, Ψυχολογική Αξιολόγηση από ψυχολόγους με ειδίκευση την Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων και τη Σχολική Ψυχολογία, Αξιολόγηση λόγου και ομιλίας από λογοθεραπευτή με ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, Παιδοψυχιατρική αξιολόγηση από παιδοψυχίατρο, Αξιολόγηση κοινωνικών αναγκών, Εκτίμηση δυσκολιών στην άσκηση του γονεϊκού ρόλου και της ψυχικής υγείας των γονέων, Χορήγηση σταθμισμένων ερωτηματολογίων για την αξιολόγηση της ΔΕΠ-Υ και της προσαρμοστικής λειτουργικότητας και προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος με έγκυρο και εύκολο τρόπο. Επιπλέον, περιλαμβάνει παράδοση ολοκληρωμένης διεπιστημονικής αξιολογητικής έκθεσης των μαθησιακών και άλλων πιθανών δυσκολιών με εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης και προτάσεις προς βελτίωση, ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς για από κοινού σχεδιασμό του προγράμματος εξατομικευμένης ψυχοκοινωνικής παρέμβασης και συμβουλευτικής, ενώ διατίθεται και τηλεφωνική γραμμή στήριξης σχολείων και γονέων, ενημερωτική Ιστοσελίδα (https://learnconsult.hmu.gr), διεξαγωγή διαδικτυακών σεμιναρίων- ομιλιών, αλλά και εκπαίδευση και συμβουλευτική εκπαιδευτικών.
“Στην Κινητή Μονάδα μέχρι σήμερα σε επίπεδο Κρήτης έχουν απευθυνθεί 387 οικογένειες και αυτό είναι ενδεικτικό όχι μόνο της αποδοχής που έχει, αλλά και της σημαντικής προσπάθειας που καταβάλλεται. Στη Μονάδα απευθύνονται πλέον και εκπαιδευτικοί από σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Κρήτης, οι οποίοι επιζητούν συμβουλευτική για τη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων στην τάξη καθώς και σε περιπτώσεις κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτων οικογενειών που αδυνατούν να προσέλθουν στο ΚΕΔΑΣΥ ή να αντιληφθούν την αξία της έγκαιρης παρέμβασης. Ήδη, το υπουργείο Παιδείας έχει εκδηλώσει υψηλό ενδιαφέρον να μεταφέρει την επιτυχημένη αυτή πρακτική και σε άλλες περιφέρειες της χώρας” επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Παπαδακάκη που καταλήγοντας πρόσθεσε ότι “η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει είναι σαφές, ότι δείχνει πως μια τέτοια προσπάθεια για να δημιουργηθούν αντίστοιχες Κινητές Μονάδες, σε όλη τη ώρα θα βοηθούσε πολύ και κυρίως στις περιπτώσεις οικογενειών, από περιοχές που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στα αστικά κέντρα”.
Η κ. Παπαδακάκη ανέφερε τέλος ότι υπάρχει οικονομοτεχνική μελέτη άμεσα διαθέσιμη για τις Περιφέρειες της χώρας που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον να αναπτύξουν αντίστοιχη κινητή μονάδα και επιστημονική υποστήριξη από την ομάδα του ΕΛΜΕΠΑ, για τη μεταφορά της τεχνογνωσίας και τη διάδοση της καλής αυτής πρακτικής σε άλλες περιοχές της χώρας.
capital.gr