Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση όλων των εποχών αναμένεται να πραγματοποιήσουν οι ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου θα ξεπεράσουν τα 50 δισ. ευρώ το 2023. Μια επίδοση εν μέσω ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων, υψηλών επιτοκίων αλλά και δύο πολέμους σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή. Ήδη η αξία του συνολικού εξαγωγικού εμπορίου ξεπέρασε τα 47 δισ. ευρώ το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 οι εξαγωγές είχαν σημειώσει ρεκόρ όλων των εποχών φτάνοντας τα 54,7 δισ. ευρώ. Οι ισχυρές αντοχές που επέδειξαν πέρυσι οι ελληνικές εξαγωγές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στον διαρκή και ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο των τροφίμων και των ποτών.
Συγκεκριμένα οι εξαγωγές τροφίμων το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 ανήλθαν στα περίπου 6,9 δισ. ευρώ από 6,3 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 9%, ήτοι 573 εκατ. ευρώ, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στα 6,9 δισ. ευρώ προστίθενται και οι εξαγωγές της κατηγορίας έλαια και λίπη, στην οποία περιλαμβάνεται ως επί το πλείστον το ελαιόλαδο, οι οποίες για το ίδιο χρονικό διάστημα ανήλθαν στο 1,37 δισ. ευρώ από 842 εκατ. ευρώ το ενδεκάμηνο του 2022, σημειώνοντας την εκρηκτική αύξηση της τάξης του 63,4%, που μεταφράζεται σε 534 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Επίσης, και στην κατηγορία «ποτά και καπνός» καταγράφονται υψηλές επιδόσεις, με το σύνολο των εξαγωγών να ανέρχεται στο 1,18 δισ. ευρώ το 2023 από 1,03 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας άνοδο κατά 14%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα αναλυτικότερα στοιχεία που αφορούν το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, οι εξαγωγές στο παρθένο ελαιόλαδο ανήλθαν στα 897 εκατ. ευρώ από 400 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο, δηλαδή υπερδιπλασιάστηκαν, ενώ αντίστοιχα στο γιαούρτι έφτασαν τα 250 εκατ. ευρώ από 201, στα πορτοκάλια στα 159 εκατ. ευρώ από 88 εκατ. ευρώ, στα ζυμαρικά στα 64,6 εκατ. ευρώ από 54 εκατ. ευρώ και στα φρέσκα φρούτα στα 198 εκατ. ευρώ από τα 168 εκατ. ευρώ. Στην αύξηση αυτή σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχει παίξει ρόλο και ο υψηλός πληθωρισμός που αύξησε σημαντικά τις τιμές και των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων.
Νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα
Στόχος, σύμφωνα με εκπροσώπους των εξαγωγικών επιχειρήσεων, είναι να διεισδύσουν τα ελληνικά προϊόντα σε νέες αγορές αλλά και να κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια σε αγορές όπου ήδη έχουν σημαντική παρουσία. Επίσης, σημαντικό ρόλο στην μελλοντική πορεία του εξαγωγικού εμπορίου θα παίξει και το κατά πόσο θα αυξηθούν οι μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις που θα πραγματοποιούν εξαγωγές τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και σε τρίτε χώρες.
Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων στην πρώτη θέση με τις χώρες όπου εξάγονται τα περισσότερα ελληνικά προϊόντα είναι η Ιταλία και ακολουθούν η Γερμανία, η Βουλγαρία και η Κύπρος, στην 5η από την 8η θέση πέρυσι έχει ανέβει η Ισπανία, στην 6η θέση βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, στην 7η η Τουρκία, στην 8η το Ηνωμένο Βασίλειο, στην 9η από 13η πέρυσι είναι η Γαλλία και στη δέκατη η Ρουμανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην 17η θέση βρίσκεται το Βέλγιο από την 20ή πέρυσι, στη 18η η Ουκρανία από 39η πέρυσι, στην 32η θέση η Ιαπωνία από 40η, ενώ η Μολδαβία έχει φτάσει την 52η θέση από 85η πέρυσι.
Γνώστες του εξαγωγικού κλάδου τονίζουν ότι και φέτος οι ελληνικές εξαγωγές θα συμβάλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας, με τα τρόφιμα να γίνονται για άλλη μια φορά ανάρπαστα σε όλον τον κόσμο.
Πηγή: imerisia.gr