Να ανοίξει και πάλι ο φάκελος της ασύλληπτης τραγωδίας ζήτησε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανόλης Συντυχάκης: «Το ζήτησαν οι οικογένειες των ναυαγών»
«Να ανοίξει ο φάκελος του ναυαγίου του “Ηράκλειον” ζητούν από την κυβέρνηση οι συγγενείς των θυμάτων, μέσω του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, ο βουλευτής Ηρακλείου του οποίου Μανόλης Συντυχάκης μίλησε στο neakriti.gr, κάνοντας λόγο για μια υπόθεση που σίγουρα θα βγάλει κι άλλα “πολλά λαβράκια”, πέραν της τεράστιας ευθύνης που είχε τότε για το φριχτό αυτό “έγκλημα στη θάλασσα” ο εφοπλιστής Χαράλαμπος Τυπάλδος και οι εμπλεκόμενοι παράγοντες της ιδιοκτήτριας εταιρείας.
Μάλιστα, ο Μανόλης Συντυχάκης στην εκπομπή “Κρήτη Σήμερα” της “ΚΡΗΤΗ TV” αποκάλυψε πως η απάντηση στην κοινοβουλευτική παρέμβαση ήταν αρνητική. Η κυβέρνηση υποστηρίζει πως αυτό που ζήτησε δεν εμπίπτει στο φάσμα των αρμοδιοτήτων του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Έτσι τώρα, ο ίδιος θα συνεχίσει τις έρευνές του μέσω οποιασδήποτε άλλης οδού.
«Είναι σίγουρο», σύμφωνα με τον βουλευτή, «ότι οι ευθύνες είναι πολύ περισσότερες και έχουν κάθε δικαίωμα οι οικογένειες να ενημερωθούν γι’ αυτές»!
Ξημέρωνε Παρασκευή. Μια από τις πιο “μαύρες” Παρασκευές για την Κρήτη. Ήταν από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στις ελληνικές θάλασσες. Συντάραξε την παγκόσμια κοινή γνώμη και συνέβη τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου 1966, στα νερά της Φαλκονέρας… 23 ν. μ. βορειοδυτικά της νήσου Μήλου… Το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο “Ηράκλειον”, που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς, βυθίστηκε, λόγω μετατόπισης φορτίου, με αποτέλεσμα να βρουν τον θάνατο 224 άνθρωποι!
Σύμφωνα με την ιστορία, έτσι όπως έχει έρθει στο φως της δημοσιότητας μέχρι σήμερα, το “Ηράκλειον” επρόκειτο να αποπλεύσει στις 7 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά. Το δρομολόγιο όμως καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή.
Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Το μοιραίο, όπως αποδείχτηκε, ψυγείο – φορτηγό φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας. Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 7:20 το βράδυ, με καπετάνιο των Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.
Κακοκαιρία τη μοιραία νύχτα
Ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8 έως 9 μποφόρ, σύμφωνα με το σήμα που έφτασε στο Λιμεναρχείο Χανίων στις 8 το βράδυ. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του κάτω από δύσκολες συνθήκες, μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου, ξημέρωμα Παρασκευής. Την ώρα αυτή βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα και ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος.
Το βαρύ φορτηγό – ψυγείο, που ήταν λυμένο, παλινδρομεί εγκάρσια και συγκρούεται με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου, μέχρι που με ένα δυνατό χτύπημα σπάει τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ. μ. Τα νερά εισβάλλουν ορμητικά και ο ασυρματιστής μόλις που προλαβαίνει να εκπέμψει σήμα κινδύνου στις 2:06 π. μ. : «SOS, από “Ηράκλειον”, στίγμα μας 36° 52′ Β., 24° 08 Α., Βυθιζόμαστε». Και μετά η σιγή. Το πλοίο βυθίζεται μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600-800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, μερικές δεκάδες ανθρώπων πέφτουν στη θάλασσα.
Το σήμα κινδύνου κινητοποιεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά φτάνουν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου, λόγω της θαλασσοταραχής. Γύρω στις 10 το πρωί μια “Ντακότα” με συγκυβερνήτη τον βασιλιά Κωνσταντίνο υπερίπταται του σημείου του ναυαγίου και εντοπίζει το μοιραίο φορτηγό – ψυγείο να επιπλέει. Ο Τύπος θα μιλήσει για κίνηση εντυπωσιασμού του βασιλιά, αλλά υπάρχει και η εκδοχή ότι πήγε αυτοπροσώπως στο σημείο για να καταρρίψει τους ισχυρισμούς της Τουρκίας, ότι η Ελλάδα αδυνατεί να παράσχει βοήθεια σε κινδυνεύοντα σκάφη στο Αιγαίο. Τα συνεργεία διάσωσης και τα πλοία που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου “χτενίζουν” την ευρύτερη περιοχή και κατορθώνουν να περισυλλέξουν μόνο 47 επιζώντες και 25 σορούς.
Γύρω στις 12 το μεσημέρι, όλη η Ελλάδα γνωρίζει για το τραγικό συμβάν και δεκάδες άνθρωποι συρρέουν στα γραφεία της εταιρείας Τυπάλδου σε Χανιά και Πειραιά για να μάθουν για την τύχη των αγαπημένων τους προσώπων. Η κυβέρνηση Στεφανόπουλου (3η κυβέρνηση “Αποστατών”) κηρύσσει πένθος για μία εβδομάδα…
Κάθε χρόνο μέχρι σήμερα, η Κρήτη την ημέρα της θλιβερής επετείου θυμάται και θρηνεί… Βαρύ το τίμημα ειδικά για τα Χανιά… Κάθε χρόνο μέχρι τώρα, παρότι έχουν περάσει από τότε τόσα χρόνια, πολλοί άνθρωποι κλαίνε στις εκδηλώσεις στα Χανιά για τους ανθρώπους που έχασαν… Ενώ όσοι γλίτωσαν δεν μπόρεσαν ποτέ να ξεπεράσουν την περιπέτειά τους μέσα στο “υγρό στοιχείο”, ανάμεσα σε πτώματα και λαμαρίνες… Πάλεψαν με τον θάνατο και μπόρεσαν να τον νικήσουν…
«Οι συγγενείς των θυμάτων θέλουν να λάμψει η αλήθεια»
«Το ΚΚΕ κατέθεσε αίτηση κατάθεσης εγγράφων στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και στον υπουργό Δικαιοσύνης, προκειμένου να μας δώσει: Όλα τα έγγραφα του ναυαγίου του “Ηράκλειον”… Τους καλούμε να μας τα δώσουν χωρίς κανένα απολύτως πρόσκομμα. Το καινούργιο είναι ότι υπάρχουν οικογένειες από πίσω. Υπάρχουν συγγενείς. Υπάρχουν παιδιά ναυαγών. Αγνοουμένων. Και αυτοί σήμερα δίνουν τη δική τους μάχη. Να μάθουν την αλήθεια γι’ αυτό το ναυάγιο. Ξέρετε, η αλήθεια είναι μια δύσκολη υπόθεση. Για το ναυάγιο αυτό έχουν πολύ συγκεκριμένες ευθύνες εφοπλιστές. Ναυτιλιακές εταιρείες. Να γιατί θα πρέπει να βγουν λοιπόν όλα στο φως. Και οι γονείς, οι συγγενείς των ναυαγών δίνουν αυτή τη μάχη», είπε στo neakriti.gr ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανόλης Συντυχάκης, αλλά τελικά η απάντηση ήταν αρνητική από την πλευρά της κυβέρνησης…
Καταλήγοντας, μας λέει: «Προφανώς υπάρχουν σκοτεινές πτυχές στην υπόθεση… Άλλωστε, νομίζω ότι οι εμπειρίες μέχρι σήμερα, για διάφορα ναυάγια, για διάφορες πυρκαγιές που έχουν τα πλοία και μάλιστα εν πλω, έχουν “αφήσει” αναπάντητα πάρα πολλά ερωτηματικά… Μάλιστα, τα περισσότερα δεν έχουν εξιχνιαστεί μέχρι σήμερα… Άρα, τόσο οι συγγενείς των ναυαγών όσο και εμείς ως ΚΚΕ πιστεύουμε ότι πιθανόν να κρύβονται και άλλα πράγματα γύρω από την υπόθεση αυτή… Οι ευθύνες τότε είχαν αποδοθεί στην εταιρεία… Η εταιρεία απλά ανέλαβε οικονομικές αποζημιώσεις. Αλλά δεν είναι μόνο το θέμα των οικονομικών αποζημιώσεων. Είναι και πάρα πολλά άλλα πράγματα που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας».
neakriti.gr