Μεγάλο προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία του Ηρακλείου έχει προκαλέσει το τελευταίο περιστατικό ξυλοδαρμού σε βάρος ενός γυμνασιάρχη σε σχολείο του Ηρακλείου από έναν 14χρονο μαθητή. Αφορμή, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε η ενημέρωση του διευθυντή προς τους γονείς του μαθητή για τη συμμετοχή του τελευταίου στην κατάληψη, η οποία έλαβε χώρα εντός του σχολείου, κάτι το οποίο δεν άρεσε στον μαθητή.
Συγκεκριμένα, ο μαθητής περίμενε τον γυμνασιάρχη για να του ζητήσει τον λόγο, με αποτέλεσμα να προκληθεί ένταση ανάμεσά τους, η οποία κατέληξε στην εκδήλωση βίαιης συμπεριφοράς του μαθητή σε βάρος του γυμνασιάρχη του, ο οποίος τραυματίστηκε ελαφρά, ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο για προληπτικούς λόγους.
Ο ανήλικος, που φοιτά στην Β’ τάξη του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου, συνελήφθη, όπως συνελήφθη και ο πατέρας του για παραμέληση εποπτείας ανηλίκου, ενώ από την πλευρά του ο γυμνασιάρχης δε θέλησε να δώσει συνέχεια στο συμβάν.
Η ανησυχητική έξαρση των κρουσμάτων βίας με πρωταγωνιστές ανήλικα παιδιά έχει μπει στο “μικροσκόπιο” της εκπαιδευτικής κοινότητας, του υπουργείου Παιδείας και των φορέων Ψυχικής Υγείας, καθώς το φαινόμενο έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα. Η Πολιτεία προσπαθεί μέσα από τις παρεμβάσεις της στο κανονιστικό πλαίσιο, αλλά και μέσα από την ενίσχυση των προγραμμάτων ψυχολογικής υποστήριξης στα παιδιά να δώσει ορισμένες λύσεις, οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι αρκετές ή ακόμα και αποδοτικές, καθώς, όπως λένε και οι φορείς της εκπαίδευσης, τα ίδια τα γεγονότα πολλές φορές ξεπερνούν τις όποιες προσπάθειες γίνονται.
Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Μανόλης Καρτσωνάκης μίλησε στο neakriti.gr για το τελευταίο περιστατικό βίας σε σχολείο του Ηρακλείου με θύμα εκπαιδευτικό, επισημαίνοντας ότι το πρόβλημα της βίας των ανηλίκων έχει πολλές διαστάσεις, οι οποίες θα πρέπει να εξεταστούν πολύ προσεκτικά από την πλευρά της Πολιτείας.
«Το τελευταίο περιστατικό δεν έχει προηγούμενο. Υπάρχουν ανήλικα παιδιά τα οποία πιστεύουν ότι μπορούν να δώσουν λύσεις στα προβλήματά τους με τη βία και αυτό μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία. Η Πολιτεία και το υπουργείο Παιδείας έχουν ενισχύσει τα μέσα για την αντιμετώπιση της κατάστασης, όπως για παράδειγμα με την πρόσληψη σχολικών ψυχολόγων, με τις σύγχρονες πλατφόρμες κ.ά. Ωστόσο, τα ίδια τα γεγονότα φαίνεται να μας ξεπερνούν πολλές φορές. Οι αιτίες για την έξαρση της βίας είναι πολλές, το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό. Εμείς, ως υπουργείο Παιδείας, πρέπει να σκύψουμε πάνω στο πρόβλημα και να δώσουμε λύσεις, οι οποίες θα έχουν ολιστικό χαρακτήρα».
Η εκδήλωση βίαιης συμπεριφοράς στα ανήλικα μέλη του πληθυσμού έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης και μελέτης των φορέων Ψυχικής Υγείας. Ο κλινικός ψυχολόγος Νίκος Παπανικολάου παίρνει θέση πάνω στο ζήτημα και εξηγεί αναλυτικά τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του φαινομένου.
«Στη βία των ανηλίκων υπάρχουν ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία. Όσον αφορά στα ποιοτικά στοιχεία, έχουμε καταλήξει ως επιστήμονες στα εξής συμπεράσματα, με βάση τα όσα παρατηρούνται το τελευταίο χρονικό διάστημα: 1) Η βία πλέον δε γνωρίζει φύλο, 2) Υπάρχουν παιδιά που ανέχονται τη βία και την υποστηρίζουν, 3) Η βία στις μέρες μας έχει πάρει ακραίες διαστάσεις».
«Καταρχάς, να πούμε ότι η βία είναι συμπεριφορά, δεν είναι διάγνωση. Η βία δεν αφορά απαραίτητα μόνο παιδιά με προβλήματα ψυχικής υγείας, αλλά πολλές φορές και τα ψυχικά υγιή άτομα. Βλέπουμε, λόγου χάρη, παιδιά από μικρή ηλικία να μαθαίνουν πολεμικές τέχνες. Πόσα από αυτά το κάνουν για σωματική άσκηση; Σίγουρα υπάρχουν παιδιά που μαθαίνουν πολεμικές τέχνες, με σκοπό να ασκήσουν βία», τονίζει ο κύριος Παπανικολάου.
Η οικογένεια πολλές φορές δικαιολογεί τη βίαιη συμπεριφορά του ανήλικου παιδιού της, ενώ ενίοτε την προκαλεί εξαιτίας του προβληματικού περιβάλλοντος που κυριαρχεί, στα πλαίσια του οποίου μεγαλώνει το παιδί.
«Ένα παιδί που μεγαλώνει σε μία βίαιη οικογένεια θα εξάγει βία. Αυτό σημαίνει ότι μία λειτουργικά βίαιη οικογένεια δεν μπορεί να ευαισθητοποιεί το ανήλικο τέκνο προς την αντίθετη κατεύθυνση», προσθέτει ο Νίκος Παπανικολάου.
Απαραίτητη η παρουσία σχολικού ψυχολόγου
Απαραίτητη είναι η παρουσία ενός σχολικού ψυχολόγου σε κάθε σχολική μονάδα, τονίζουν οι φορείς Ψυχικής Υγείας. Το έργο του σχολικού ψυχολόγου θα πρέπει να είναι ολιστικό και να αφορά όλους τους παράγοντες που βρίσκονται γύρω από το παιδί, όπως την οικογένεια και τους εκπαιδευτικούς.
«Κάθε σχολείο πρέπει να έχει ένα σχολικό ψυχολόγο, που θα είναι ενεργό μέλος της σχολικής κοινότητας και θα παρατηρεί, καταγράφει και θα συμβουλεύει. Για τον σκοπό αυτό χρειάζεται συνεργασία του σχολείου, της οικογένειας, του παιδιού και των εκπαιδευτικών με τον ψυχολόγο. Το παιδί χρειάζεται κάποιον δίπλα του, που θα το βοηθήσει. Αν του επιβάλλεις μία τιμωρία για τη βίαιη που συμπεριφορά που εκδηλώνει χωρίς την απαιτούμενη βοήθεια, αυτό ίσως θεωρηθεί ως μία ευκαιρία από την πλευρά του παιδιού που θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα», καταλήγει στις δηλώσεις του ο κ. Παπανικολάου με αφορμή τη βία των ανηλίκων.
neakriti.gr