Με σχεδόν 300 εγγεγραμμένες και εγγεγραμμένους και πάνω από 150 συμμετέχουσες και συμμετέχοντες ανά συνεδρία ολοκληρώθηκε το Συμπόσιο για την εισαγωγή της δεύτερης/ ξένης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο που διοργάνωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης σχεδόν 2 χρόνια μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος Εισαγωγής της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι το πρώτο ακαδημαϊκό Ίδρυμα που αποτιμά τα αποτελέσματα μιας τέτοιας καινοτομίας για την ελληνική εκπαίδευση.
Στο Συμπόσιο συζητήθηκε η αξία της εισαγωγής της δεύτερης/ ξένης γλώσσας στην προσχολική εκπαίδευση καθώς και το πως διαμορφώθηκαν οι συνθήκες οι οποίες τελικά ‘επέβαλαν’ την εισαγωγή της Αγγλικής στο Νηπιαγωγείο.
Επίσης, παρουσιάστηκε το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, οι βασικές αρχές του Προγράμματος ΕΑΝ για την Εισαγωγή της Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας στην προσχολική εκπαίδευση, το υλικό που δημιουργήθηκε σε αυτό το πλαίσιο, μιας και το ΝΠΣ για το Νηπιαγωγείο δημιουργούνταν παράλληλα με την υλοποίηση του ΕΑΝ, και ζητήματα που αφορούν την επιμόρφωση των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών.
Επιπλέον, συζητήθηκαν θέματα που συνδέουν τη διαπολιτισμική και αντιρατσιστική εκπαίδευση με την εισαγωγή της δεύτερης/ ξένης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο καθώς και το πως η Αγγλική έρχεται να άρει τα στερεότυπα που πιέζουν όχι μόνο τις αλλόγλωσσες μαθήτριες και τους αλλόγλωσσους μαθητές αλλά και τις διαλεκτόφωνες μαθήτριες και διαλεκτόφωνους μαθητές που συνυπάρχουν στην τάξη με τις ομιλήτριες και τους ομιλητές της πρότυπης γλώσσας.
Τέλος, παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές από την εισαγωγή της Αγγλικής στο Νηπιαγωγείο, με όλες να κάνουν ευρεία χρήση των ΤΠΕ, και πήραμε πολλή ενθάρρυνση αντιλαμβανόμενες και αντιλαμβανόμενοι ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά όμορφα πράγματα για τα παιδιά.
Στο Συμπόσιο συμμετείχαν ακαδημαϊκές και ακαδημαϊκοί, εν ενεργεία νηπιαγωγοί και εν ενεργεία καθηγήτριες και καθηγητές της αγγλικής γλώσσας της ιδιωτικής και της δημόσιας εκπαίδευσης, φοιτήτριες και φοιτητές όλων των κύκλων σπουδών. Αυτό το μεικτό και ανάμεικτο κοινό προκάλεσε πολλές ενδιαφέρουσες συζητήσεις και προβληματισμούς εντός και εκτός της αίθουσας.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όσες και όσους συμμετείχαν στο Συμπόσιο, ειδικά όσες ήρθαν από πολύ μακρινά μέρη της Κρήτης, αλλά και εκτός Κρήτης. Θα ήθελα να ευχαριστήσω το δήμαρχο Ρεθύμνου κ. Γιώργο Μαρινάκη, τον Αντιπρύτανη Οικονομικών και Υποδομών του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Κωνσταντίνο Σπανουδάκη, τον Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Αγωγής κ. Γιάννη Σπαντιδάκη και τον Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης κ. Θεόδωρο Ελευθεράκη οι οποίοι εδώ και χρόνια στηρίζουν ηθικά αλλά και με την παρουσία τους τις προσπάθειές μου. Ευχαριστώ επίσης το Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ. Λάμπρο Καρβούνη και τη Σύμβουλο Εκπαιδευτικού Έργου Χανίων για την προσχολική Εκπαίδευση κ. Φωτεινή Αλεξανδράκη.
Ευχαριστώ τους γενναιόδωρους χορηγούς μου, την εταιρία Γευσήνους που πρόσφερε τα ποτά και τα εδέσματα των διαλειμμάτων του Συμποσίου και την εταιρία GRECOTEL HOTELS & RESORTS για την μακροχρόνια εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και την, όπως πάντα, μοναδική φιλοξενία των καλεσμένων συναδελφισσών και συναδέλφων μου.
Ευχαριστώ τις προσκεκλημένες ομιλήτριες που με χαρά δέχτηκαν να συμμετέχουν στο Συμπόσιο.
Πάνω από όλους ευχαριστώ το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης αλλά και το Πανεπιστήμιο Κρήτης συνολικά τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους από όλα τα πόστα, ακαδημαϊκές και ακαδημαϊκούς, τις φίλες συνεδέλφισσες στη γραμματεία, τις φίλες συναδέλφισσες στην υπηρεσία καθαρισμού, τις φίλες συναδέλφισσες και τους φίλους συναδέλφους των κυλικείων. Το ευχαριστώ είναι λίγο για τις υποδειγματικές εθελόντριές μου. Με την εμπιστοσύνη που μου παρέχουν τέτοιες συνεργάτριες και τέτοιοι συνεργάτες, είμαστε έτοιμες και έτοιμοι να σχεδιάσουμε το επόμενο μεγάλο συνέδριο. Το Πανεπιστημιο Κρήτης είναι πλήρως θωρακισμένο με τη βοήθεια της κοινωνίας που το στηρίζει και όλων των μελών του και προχωρά μπροστά, έτοιμο να δεχτεί και να πρωτοστατήσει σε όλες τις προκλήσεις του 21ου αιώνα.