Διπλάσιο σε σχέση με την Ευρώπη το ποσοστό των νεκρών μοτοσυκλετιστών στην Ελλάδα
Σοκάρουν τα στοιχεία για τη συμπεριφορά μας στους δρόμους με βάση στοιχεία της Ε.Ε., της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας. Στη χώρα μας το ποσοστό των νεκρών μοτοσυκλετιστών (38%) είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με την Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος είναι 18%. Ακόμα περισσότεροι οι νεκροί στις κατοικημένες περιοχές, με το ποσοστό να αγγίζει το 45%, έναντι 20% στην Ε.Ε.
Το ποσοστό των οδηγών μοτοσυκλέτας που φοράνε κράνος στην Ελλάδα είναι 80% και στην Ευρώπη 97%, στους συνεπιβάτες στο 65% και στην Ε.Ε. στο 95%.
Σημαντική είναι η παράμετρος ότι στην Ελλάδα υπάρχει υψηλό ποσοστό χρήσης μοτοσυκλετών σε σχέση με την Ε.Ε.
Αναλυτικά και με καταγεγραμμένα τα στοιχεία, το 69% των νεκρών οδηγών μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων δε φορούσε ή δεν καταγράφηκε να φοράει κράνος (πηγή: Baseline project – ΕΜΠ). Η χρήση ζώνης από τους επιβάτες των πίσω θέσεων Ι.Χ. είναι πολύ χαμηλότερη (55,8%) συγκριτικά με τους επιβάτες μπροστινών θέσεων (71%), ενώ το 79% των νεκρών οδηγών σε επιβατικά οχήματα δε φορούσε ζώνη ασφαλείας ή δεν καταγράφηκε χρήση της.
Η πιθανότητα δε για έναν οδηγό μοτοσυκλέτας, ηλικίας 18-24 ετών, να χάσει τη ζωή του είναι πάνω από 10 φορές μεγαλύτερη από τον αντίστοιχης ηλικίας οδηγό επιβατικού οχήματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και την επεξεργασία των στοιχείων από τον Σύλλογο Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας, το 2023 περίπου 20.400 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε., ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022.
Την περίοδο 2010-2020, η Ελλάδα κατέγραψε μείωση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα κατά 54%, πετυχαίνοντας τον στόχο για μείωση του αριθμού των νεκρών κατά 50%, ενώ τα οδικά ατυχήματα μειώθηκαν κατά 39%.
Μείωση που μπορεί να αποδοθεί στη συνδυαστική επίδραση των πιο συστηματικών πρωτοβουλιών αστυνόμευσης, κατασκευής και αναβάθμισης 2.200 χλμ. αυτοκινητόδρομων, της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, που έφερε νέα κυκλοφοριακά δεδομένα, καθώς και λιγότερο επιθετική οδηγική συμπεριφορά με πιο χαμηλές ταχύτητες.
Τα έτη 2021-2023 υπάρχει μια σχετική σταθεροποίηση στους απόλυτους συνολικούς αριθμούς των ατυχημάτων, αν και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι το 2023 έχουν αυξηθεί οι μετακινήσεις και τα χιλιόμετρα σε σχέση με το 2020.
Θυσία στον βωμό της ασφάλτου 52 συνάνθρωποί μας τον μήνα
Πέρυσι, με βάση τα προσωρινά στοιχεία, στην Ελλάδα οι νεκροί λόγω τροχαίων ατυχημάτων ανήλθαν στους 621, δηλαδή η αντιστοιχία είναι 52 νεκροί τον μήνα. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 23η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της Ε.Ε., με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων έναντι 46 του μέσου όρου της Ε.Ε. Χειρότερη επίδοση έχουν η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία. Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται και φέτος στη Σουηδία και στη Δανία (22 και 27 θάνατοι αντίστοιχα ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους).
Ο μόνιμος κάτοικος στην Ελλάδα παρουσιάζει 0,5% πιθανότητα (κατά τη διάρκεια του προσδόκιμου ζωής του) να χάσει τη ζωή του από οδικό ατύχημα και παρόμοιο ποσοστό να τραυματιστεί σοβαρά. Πολύ σημαντική είναι και η πιθανότητα κάποιος να προκαλέσει ατύχημα με νεκρό ή με σοβαρά τραυματία. Το έτος 2020 υπήρξαν 19,3 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000 κατοίκους στην Ελλάδα, σε σχέση με 139,7 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη. Ο αντίστοιχος αριθμός βεβαιωμένων παραβάσεων για τη χρήση κινητού τηλεφώνου ήταν 1,8 ανά 1.000 κατοίκους στην Ελλάδα και 4,4 ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη (πηγή: ETSC 2022), με βάση δημοσίευμα από το ΑΠΕ-ΜΠΕ.